Forum GILERA.com.pl: Naprawa pompy wody w silnikach P/G - Forum GILERA.com.pl

Skocz do zawartości

Strona 1 z 1
  • Nie możesz napisać tematu
  • Nie możesz odpowiedzieć

Naprawa pompy wody w silnikach P/G Bez rozpoławiania silnika! Oceń temat: ****- 4 głosy

#1 Użytkownik nie jest zalogowany   Endriu1987 Ikona

  • Grupa Użytkownik
  • Postów 744
  • Rejestracja pią, 25 wrz 09
  • Motocykl:Gilera Runner SP 50
  • Rok produkcji:brak
  • Gender:Male
  • Location:Lublin

Napisano 15 sierpnia 2013 - 11:42

Witam wszystkich użytkowników naszego, jak i innych for :D
Stworzyłem poradnik o jednej z najgorszych usterek w naszych silnikach P/G, a mianowicie chodzi o uszkodzenie pompy chłodzenia.
Wiele osób żyje w przekonaniu że nie idzie jej naprawić bez rozpoławiania silnika, ale spokojnie - młode dzi**i również nie wiedzą jeszcze że lubią sex :D
Na wstępnie zaznaczam: Jeśli nie wiesz jak odkręcić pokrywę przekładni, zdjąć wario oraz pokonać zapłon - nie czytaj dalej, to poradnik dotyczący naprawy chłodzenia!

A więc potrzebować będziemy:
- Reperaturka pompy (dowolna pod P/G), ja polecam stosowaną przeze mnie reperaturkę RMS:
http://shop.mieloch....,pZ000007.bhtml
Możecie składać od podstaw na niej, można wymienić łożyska oraz uszczelniacz na inny, lub wymienić sam uszczelniacz na inny.
Ja stosuję pompę z zestawu, lecz uszczelniacz z zestawu odrzucam, zaś zastępuję go uszczelniaczem CORTECO.
Uszczelniacz ma oznaczenie: "Corteco 8x16x10/11 BASLSFX67" i już sami musicie go sobie poszukać w dowolnym sklepie (ja kupowałem w sklepie internetowym).
Wymiana uszczelniacza i łożysk przerośnie raczej wartość całej reperaturki, dlatego w poradniku ku osobom "skromniejszym finansowo" oprzemy się wyłącznie o zestaw RMS.

- Podkładka o następujących wymiarach:
średnica zewnętrzna: 15.70mm
średnica wewnętrzna: 8.60mm (wałek 8mm)
Grubość: 1.50mm

(po prostu średnica wewnętrzna ma być o średnicy wałka z lekkim luzem, zaś zewnętrzna o średnicy zewnętrznej uszczelniacza)

- Klucz 8 z jakąś przedłużką, abyśmy mogli sięgnąć nakrętki wiatraka.

Dołączona grafika

- Jakiś chwytak do wyjęcia starego uszczelniacza w stronę wario, czyli np. jakiś długi drut z zagiętą końcówką czy dospawanym ząbkiem.

Dołączona grafika

Do rzeczy:

Odkręcamy wszystko aż do momentu, w którym ujrzymy wałek pompy.

Następnie musimy wyjąć króciec wody z silnika pod zapłonem, aby dostać się do wiatraczka.

Dołączona grafika

Gdy króciec zostanie usunięty, wkładamy przez jego otwór nasz klucz 8 i trzymając wałek pompy kombinerkami (można czymś innym oczywiście) odkręcamy wiatraczek kręcąc w prawą stronę (odwrotny gwint).
Przy odkręcaniu wiatraczka musimy dociskać do niego klucz aby nam nie spadł i cały czas przy wymianie tego pilnować, ponieważ gniazdo wiatraczka jest dużo większe niż on i może nam spaść niżej, a później może być problem z trafiniem kluczem na jego nakrętkę.
Po odkręceniu wiatraczka jak już napisałem wyżej musimy pilnować aby nam nie spadł z klucza, a jednocześnie ciągnąć jakimś kluczem / szczypcami za wałek i w ten sposób pozbywamy się starej pompy.
Gdy starej pompy już nie ma i został nam jedynie stary wiatraczek (trzymany cały czas kluczem) oraz uszczelniacz, musimy pozbyć się właśnie tego starego uszczelniacza.
Przy pomocy jakiegoś chwytaka usuwamy stary uszczelniacz - ma to wyglądać jak na poniższej animacji, a konkretnie wkładamy chwytak od strony wario ku wałowi, po czym ciągniemy chwytak z uszczelniaczem z powrotem :P

Na animacji widoczny schemat przekroju silnika, czyli to co nam zostanie po wyjęciu pompy - wiatrak oraz uszczelniacz w swoim gnieździe ;)

Dołączona grafika

OK, przystępujemy do czynności najważniejszych :lol:

Teraz widzimy wyjęty z opakowania zestaw RMS:

Dołączona grafika

Składamy wszystko względem cyferek (1 od strony wario), pozostawiając jedynie wiatraczek (nie użyjemy go, ponieważ jest już u nas w silniku) oraz elementy oznaczone gwiazdką (są to zbędne elementy dostarczone wraz z zestawem do silnika, np. Runnera).
Jeśli w Twoim silniku te rzeczy mają zastosowanie, również je wymień ;)

Całość fabrycznie wygląda w ten sposób:

Dołączona grafika

My zaś wprowadzamy moją modyfikację, aby uszczelniacz nie dotykał segera (nie chcemy tego, a przy zwykłym złożeniu i wkładaniu uszczelniacz przykrył by seger i dotykał łożyska), a jednocześnie wsunął się wystarczającego głęboko ku wiatraczkowi.
Wiele osób przy wymianie np. łożyska wymienia pompę nabijając uszczelniacz od strony wału w stronę wario, co jest dużym błędem.
Wbijany / wciskany w ten sposób uszczelniacz zostaje ścięty z zewnątrz, może zostać również zdeformowany w wewnątrz oraz nie ma pewności równego wpasowania.
Mój poradnik ma na celu umieszczenie uszczelniacza w taki sposób, aby był równo wsadzony (podkładka równoległa do segera, uszczelniacz równoległy do podkładki), a przy tym dostatecznie głęboko z zachowaniem fabrycznego kształtu i oczywiście właściwości - nie ma prawa przepuszczać cieczy.

Dołączona grafika

Po złożeniu ma to wyglądać w ten sposób:

Dołączona grafika

A tak będzie to wyglądało w silniku, gdy wszystko dobrze skręcimy:

Dołączona grafika

Tak złożony zestaw (oczywiście bez wiatraczka) wciskamy do oporu od strony wario w kierunku wału.
Gdy pompa zostanie już wciśnięta w gniazdo, przykręcamy wiatraczek kluczem którym cały czas trzymaliśmy (zabezpieczyliśmy) aby nie spadł kręcąc w lewą stronę.

Nasza pompa została wymieniona.
Możemy teraz wcisnąć nasz krócieć pod zapłonem oraz złożyć wszystko w przekładni.
Pozdrówki dla wszystkich zmotoryzowanych.
Jeśli ktoś będzie chciał skopiować ten poradnik może to zrobić, proszę jedynie napisać że został on stworzony przez Endriu ;)
Dołączona grafika
3

#2 Użytkownik nie jest zalogowany   nibiru Ikona

  • Grupa Użytkownik
  • Postów 482
  • Rejestracja nie, 29 lip 12
  • Motocykl:był runner sp
  • Rok produkcji:2003
  • Gender:Male
  • Location:DW

Napisano 15 sierpnia 2013 - 13:57

Brawo. Wreszcie wylądowało to w artykułach :-) Przyda się mi i na pewno wielu innym forumowiczom!! A pomysł z podkładką dodatkowo dociskającą uszczelniacz wspaniały :D
Brak polskich znaków zawdzięczam azjatyckiemu tabletowi.
0

#3 Użytkownik nie jest zalogowany   Michoo Ikona

  • Grupa Użytkownik
  • Postów 429
  • Rejestracja pią, 17 wrz 10
  • Motocykl:Gilera Runner 70cc
  • Rok produkcji:brak
  • Gender:Male
  • Location:Zambrów

Napisano 15 sierpnia 2013 - 17:03

Noo powiem szczerze, że ameryki to ty nie odkryłeś i było to już na forum 150 razy ;D ale brawo za chęci do napisania dobrego poradnika ;) ludzie na forum się zmieniają, starzy odchodzą, nowi przychodzą i nie czytają starych tematów ;D
Dołączona grafika

*Cylinder Stage6 Streetrace 70cc
*Wał Stage6 HPC
*łożyska Stage6 HQ Metal
*Wydech Stage6 Pro Replica
*Zawór Stage6 NBR
*Króciec Stage6 Viton
*Gaźnik Stage6 21mm
*Filtr Stage6 Double Layer Racing White
*Wariator Stage6 Sport Pro
*Sprzęgło Stage6 Sport Pro
*Dzwon Stage6 Wingcooler
*Pasek Stage6 Sport Pro
0

#4 Użytkownik nie jest zalogowany   Endriu1987 Ikona

  • Grupa Użytkownik
  • Postów 744
  • Rejestracja pią, 25 wrz 09
  • Motocykl:Gilera Runner SP 50
  • Rok produkcji:brak
  • Gender:Male
  • Location:Lublin

Napisano 15 sierpnia 2013 - 17:15

Pokaż mi link do tematu, w którym jest taki przepis ? ;)
Nie chodzi mi oczywiście o samo wciśnięcie pompy w stronę wario i przykręcenie go kluczem (takie coś na pewno gdzie jest), lecz konkretnie tym sposobem opisanym przeze mnie wyżej.

Użytkownik Endriu1987 edytował ten post 15 sierpnia 2013 - 17:16

Dołączona grafika
0

#5 Użytkownik nie jest zalogowany   Tom_WrK Ikona

  • Gilera Runner - > poziomu Sport od S6 !
  • Grupa Moderator
  • Postów 1 904
  • Rejestracja nie, 06 maj 12
  • Motocykl:Gilera Runner 50 cm3
  • Rok produkcji:1998
  • Gender:Male

Napisano 16 sierpnia 2013 - 20:19

Tak dobrego opisu nie było , mod musi go podkleić w poradniku , żeby był na 1 miejscu ;) . Endiru , przydał by sie jeszcze poradnik odnośnie przełożeń w runnerze ;)
Dołączona grafika
0

#6 Użytkownik nie jest zalogowany   nibiru Ikona

  • Grupa Użytkownik
  • Postów 482
  • Rejestracja nie, 29 lip 12
  • Motocykl:był runner sp
  • Rok produkcji:2003
  • Gender:Male
  • Location:DW

Napisano 25 września 2013 - 11:05

Ja mam takie pytanko, bo wreszcie się za to wziąłem; wiatraczek odkręcony, a wałek ani drgnie, ciągnąłem szczypcami/kombinerkami, nawet delikatnie uderzałem w pupuszony wiatrak, a wałek z łożyskami jak siedzą tak siedzą. Jest na to jakiś sposób?
Brak polskich znaków zawdzięczam azjatyckiemu tabletowi.
0

#7 Użytkownik nie jest zalogowany   Davidek Ikona

  • David
  • Grupa Użytkownik
  • Postów 4 415
  • Rejestracja pią, 16 paź 09
  • Motocykl:Gilera Runner H2O & R6 '09
  • Rok produkcji:2005
  • Gender:Male
  • Location:Brzesko
  • Interests:Motoryzacja....

Napisano 25 września 2013 - 20:40

Nibru ciągnij na siłę - pamiętam jak Runnerka była jeszcze w moich rękach dodatkowo uszczelniałem i ''usztywniałem'' pompę :)
6.10.2008 - Oluś... Kocham :*
3.10.2011 - Milenka :*


Dołączona grafika

Yamaha R6 2009 :)
* CYLINDER Athena Sport Pro
* GAźNIK Dell'Orto PHBG 21mm na ssanie ręczne ( POLERKA )
* WAł Top Racing High-Tech
* łOżYSKA SKF C4 METAL
* SIMMERINGi KOK-a
* LINKA ssania Stage6
* FILTR Malossi E5
* SPRZęGłO RMS Racing Pro
* śWIECA NKG BR9EIX IRIDIUM
* PASEK Polini Kevlar
* ROLKI 5.3g Polini
---- (: MID-RACE :) ----
0

#8 Użytkownik nie jest zalogowany   nibiru Ikona

  • Grupa Użytkownik
  • Postów 482
  • Rejestracja nie, 29 lip 12
  • Motocykl:był runner sp
  • Rok produkcji:2003
  • Gender:Male
  • Location:DW

Napisano 25 września 2013 - 20:56

Dzieki za odpowiedź, kombinerki zaciskałem morsem, wyszarpywałem i nic, więc dobrze to osadziłeś :D

Sytuacja opanowana-po męczarni kapnąłem się że... w nasadzce został gwint od wiatraczka, myślałem, że to kuniec, więc przyłożyłem płaski śrubokręt od strony wiatraka i puknąłem młotkiem w wałek, potem nakręciłem spowrotem gwint i delikatnie w niego pukając pierwsze łożysko wyszło na tyle aby wyszła cała pompa. Jutro jakoś na sylikon wezmę koniec wałka aby się skleił z wiatrakiem... trzeba kombinować, aby tego nie rozpaławiać...

Użytkownik nibiru edytował ten post 25 września 2013 - 20:58

Brak polskich znaków zawdzięczam azjatyckiemu tabletowi.
0

#9 Użytkownik nie jest zalogowany   Davidek Ikona

  • David
  • Grupa Użytkownik
  • Postów 4 415
  • Rejestracja pią, 16 paź 09
  • Motocykl:Gilera Runner H2O & R6 '09
  • Rok produkcji:2005
  • Gender:Male
  • Location:Brzesko
  • Interests:Motoryzacja....

Napisano 25 września 2013 - 21:11

Polecam typowe kleje tzw. spawanie na sucho lub coś w tym stylu - naprawdę dają sobie radę ;)
6.10.2008 - Oluś... Kocham :*
3.10.2011 - Milenka :*


Dołączona grafika

Yamaha R6 2009 :)
* CYLINDER Athena Sport Pro
* GAźNIK Dell'Orto PHBG 21mm na ssanie ręczne ( POLERKA )
* WAł Top Racing High-Tech
* łOżYSKA SKF C4 METAL
* SIMMERINGi KOK-a
* LINKA ssania Stage6
* FILTR Malossi E5
* SPRZęGłO RMS Racing Pro
* śWIECA NKG BR9EIX IRIDIUM
* PASEK Polini Kevlar
* ROLKI 5.3g Polini
---- (: MID-RACE :) ----
0

#10 Użytkownik nie jest zalogowany   Marcinnn Ikona

  • Grupa Użytkownik
  • Postów 21
  • Rejestracja pią, 16 sie 13
  • Motocykl:Gilera Runner SP
  • Rok produkcji:2007
  • Gender:Male

Napisano 16 grudnia 2013 - 18:45

Ej, ja tak nie w temacie. Na czym polega ta usterka pompy wody, co się dzieje ?
0

#11 Użytkownik nie jest zalogowany   nibiru Ikona

  • Grupa Użytkownik
  • Postów 482
  • Rejestracja nie, 29 lip 12
  • Motocykl:był runner sp
  • Rok produkcji:2003
  • Gender:Male
  • Location:DW

Napisano 16 grudnia 2013 - 21:05

Wyświetl postUżytkownik Marcinnn dnia 16 grudnia 2013 - 18:45 napisał

Ej, ja tak nie w temacie. Na czym polega ta usterka pompy wody, co się dzieje ?

Leci płyn, na pierwszy rzut oka z okolic rozrusznika, głównie na włączonym silniku.
Brak polskich znaków zawdzięczam azjatyckiemu tabletowi.
0

#12 Użytkownik nie jest zalogowany   anzelmon1 Ikona

  • Grupa Użytkownik
  • Postów 12
  • Rejestracja nie, 06 gru 15
  • Motocykl:Runner FX 125
  • Rok produkcji:1998
  • Gender:Male

Napisano 24 grudnia 2015 - 17:51

Szkoda, że nie ma zdjęć a poradnik jak najbardziej na +! ;)
0

#13 Użytkownik nie jest zalogowany   nibiru Ikona

  • Grupa Użytkownik
  • Postów 482
  • Rejestracja nie, 29 lip 12
  • Motocykl:był runner sp
  • Rok produkcji:2003
  • Gender:Male
  • Location:DW

Napisano 24 grudnia 2015 - 21:49

Szkoda, że zdjęcia zniknęły, w sumie mógłbym zrobić poradnik, bo mam silnik na wierzchu, ale mam pewną kontuzję która wyklucza mnie z takiego zadania...
Brak polskich znaków zawdzięczam azjatyckiemu tabletowi.
0

#14 Użytkownik nie jest zalogowany   Endriu1987 Ikona

  • Grupa Użytkownik
  • Postów 744
  • Rejestracja pią, 25 wrz 09
  • Motocykl:Gilera Runner SP 50
  • Rok produkcji:brak
  • Gender:Male
  • Location:Lublin

Napisano 12 czerwca 2016 - 14:19

Wieki minęły, zdjęć niestety nie ma i jest problem ogólny Panowie.
Help ;)
Jak wyciągnąć króciec wody z kartery bez rozbierania silnika?
Cieknie mi pompa i muszę ją wymienić, ale za nic nie chce mi wyjść do góry (silnik leży wario do dołu).
Gdy chwytam kombinerkami i kręcę, to jedynie obraca mi się o kilka kątów w prawo i lewo - w górę nic ;(
Dołączona grafika
0

Strona 1 z 1
  • Nie możesz napisać tematu
  • Nie możesz odpowiedzieć

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych