Naprawa pompy wody w silnikach P/G Bez rozpoławiania silnika!
#1
Napisano 15 sierpnia 2013 - 11:42
Stworzyłem poradnik o jednej z najgorszych usterek w naszych silnikach P/G, a mianowicie chodzi o uszkodzenie pompy chłodzenia.
Wiele osób żyje w przekonaniu że nie idzie jej naprawić bez rozpoławiania silnika, ale spokojnie - młode dzi**i również nie wiedzą jeszcze że lubią sex
Na wstępnie zaznaczam: Jeśli nie wiesz jak odkręcić pokrywę przekładni, zdjąć wario oraz pokonać zapłon - nie czytaj dalej, to poradnik dotyczący naprawy chłodzenia!
A więc potrzebować będziemy:
- Reperaturka pompy (dowolna pod P/G), ja polecam stosowaną przeze mnie reperaturkę RMS:
http://shop.mieloch....,pZ000007.bhtml
Możecie składać od podstaw na niej, można wymienić łożyska oraz uszczelniacz na inny, lub wymienić sam uszczelniacz na inny.
Ja stosuję pompę z zestawu, lecz uszczelniacz z zestawu odrzucam, zaś zastępuję go uszczelniaczem CORTECO.
Uszczelniacz ma oznaczenie: "Corteco 8x16x10/11 BASLSFX67" i już sami musicie go sobie poszukać w dowolnym sklepie (ja kupowałem w sklepie internetowym).
Wymiana uszczelniacza i łożysk przerośnie raczej wartość całej reperaturki, dlatego w poradniku ku osobom "skromniejszym finansowo" oprzemy się wyłącznie o zestaw RMS.
- Podkładka o następujących wymiarach:
średnica zewnętrzna: 15.70mm
średnica wewnętrzna: 8.60mm (wałek 8mm)
Grubość: 1.50mm
(po prostu średnica wewnętrzna ma być o średnicy wałka z lekkim luzem, zaś zewnętrzna o średnicy zewnętrznej uszczelniacza)
- Klucz 8 z jakąś przedłużką, abyśmy mogli sięgnąć nakrętki wiatraka.
- Jakiś chwytak do wyjęcia starego uszczelniacza w stronę wario, czyli np. jakiś długi drut z zagiętą końcówką czy dospawanym ząbkiem.
Do rzeczy:
Odkręcamy wszystko aż do momentu, w którym ujrzymy wałek pompy.
Następnie musimy wyjąć króciec wody z silnika pod zapłonem, aby dostać się do wiatraczka.
Gdy króciec zostanie usunięty, wkładamy przez jego otwór nasz klucz 8 i trzymając wałek pompy kombinerkami (można czymś innym oczywiście) odkręcamy wiatraczek kręcąc w prawą stronę (odwrotny gwint).
Przy odkręcaniu wiatraczka musimy dociskać do niego klucz aby nam nie spadł i cały czas przy wymianie tego pilnować, ponieważ gniazdo wiatraczka jest dużo większe niż on i może nam spaść niżej, a później może być problem z trafiniem kluczem na jego nakrętkę.
Po odkręceniu wiatraczka jak już napisałem wyżej musimy pilnować aby nam nie spadł z klucza, a jednocześnie ciągnąć jakimś kluczem / szczypcami za wałek i w ten sposób pozbywamy się starej pompy.
Gdy starej pompy już nie ma i został nam jedynie stary wiatraczek (trzymany cały czas kluczem) oraz uszczelniacz, musimy pozbyć się właśnie tego starego uszczelniacza.
Przy pomocy jakiegoś chwytaka usuwamy stary uszczelniacz - ma to wyglądać jak na poniższej animacji, a konkretnie wkładamy chwytak od strony wario ku wałowi, po czym ciągniemy chwytak z uszczelniaczem z powrotem
Na animacji widoczny schemat przekroju silnika, czyli to co nam zostanie po wyjęciu pompy - wiatrak oraz uszczelniacz w swoim gnieździe
OK, przystępujemy do czynności najważniejszych
Teraz widzimy wyjęty z opakowania zestaw RMS:
Składamy wszystko względem cyferek (1 od strony wario), pozostawiając jedynie wiatraczek (nie użyjemy go, ponieważ jest już u nas w silniku) oraz elementy oznaczone gwiazdką (są to zbędne elementy dostarczone wraz z zestawem do silnika, np. Runnera).
Jeśli w Twoim silniku te rzeczy mają zastosowanie, również je wymień
Całość fabrycznie wygląda w ten sposób:
My zaś wprowadzamy moją modyfikację, aby uszczelniacz nie dotykał segera (nie chcemy tego, a przy zwykłym złożeniu i wkładaniu uszczelniacz przykrył by seger i dotykał łożyska), a jednocześnie wsunął się wystarczającego głęboko ku wiatraczkowi.
Wiele osób przy wymianie np. łożyska wymienia pompę nabijając uszczelniacz od strony wału w stronę wario, co jest dużym błędem.
Wbijany / wciskany w ten sposób uszczelniacz zostaje ścięty z zewnątrz, może zostać również zdeformowany w wewnątrz oraz nie ma pewności równego wpasowania.
Mój poradnik ma na celu umieszczenie uszczelniacza w taki sposób, aby był równo wsadzony (podkładka równoległa do segera, uszczelniacz równoległy do podkładki), a przy tym dostatecznie głęboko z zachowaniem fabrycznego kształtu i oczywiście właściwości - nie ma prawa przepuszczać cieczy.
Po złożeniu ma to wyglądać w ten sposób:
A tak będzie to wyglądało w silniku, gdy wszystko dobrze skręcimy:
Tak złożony zestaw (oczywiście bez wiatraczka) wciskamy do oporu od strony wario w kierunku wału.
Gdy pompa zostanie już wciśnięta w gniazdo, przykręcamy wiatraczek kluczem którym cały czas trzymaliśmy (zabezpieczyliśmy) aby nie spadł kręcąc w lewą stronę.
Nasza pompa została wymieniona.
Możemy teraz wcisnąć nasz krócieć pod zapłonem oraz złożyć wszystko w przekładni.
Pozdrówki dla wszystkich zmotoryzowanych.
Jeśli ktoś będzie chciał skopiować ten poradnik może to zrobić, proszę jedynie napisać że został on stworzony przez Endriu
#3
Napisano 15 sierpnia 2013 - 17:03
*Cylinder Stage6 Streetrace 70cc
*Wał Stage6 HPC
*łożyska Stage6 HQ Metal
*Wydech Stage6 Pro Replica
*Zawór Stage6 NBR
*Króciec Stage6 Viton
*Gaźnik Stage6 21mm
*Filtr Stage6 Double Layer Racing White
*Wariator Stage6 Sport Pro
*Sprzęgło Stage6 Sport Pro
*Dzwon Stage6 Wingcooler
*Pasek Stage6 Sport Pro
#4
Napisano 15 sierpnia 2013 - 17:15
Nie chodzi mi oczywiście o samo wciśnięcie pompy w stronę wario i przykręcenie go kluczem (takie coś na pewno gdzie jest), lecz konkretnie tym sposobem opisanym przeze mnie wyżej.
Użytkownik Endriu1987 edytował ten post 15 sierpnia 2013 - 17:16
#6
Napisano 25 września 2013 - 11:05
#7
Napisano 25 września 2013 - 20:40
3.10.2011 - Milenka :*
Yamaha R6 2009 :)
* CYLINDER Athena Sport Pro
* GAźNIK Dell'Orto PHBG 21mm na ssanie ręczne ( POLERKA )
* WAł Top Racing High-Tech
* łOżYSKA SKF C4 METAL
* SIMMERINGi KOK-a
* LINKA ssania Stage6
* FILTR Malossi E5
* SPRZęGłO RMS Racing Pro
* śWIECA NKG BR9EIX IRIDIUM
* PASEK Polini Kevlar
* ROLKI 5.3g Polini
---- (: MID-RACE :) ----
#8
Napisano 25 września 2013 - 20:56
Sytuacja opanowana-po męczarni kapnąłem się że... w nasadzce został gwint od wiatraczka, myślałem, że to kuniec, więc przyłożyłem płaski śrubokręt od strony wiatraka i puknąłem młotkiem w wałek, potem nakręciłem spowrotem gwint i delikatnie w niego pukając pierwsze łożysko wyszło na tyle aby wyszła cała pompa. Jutro jakoś na sylikon wezmę koniec wałka aby się skleił z wiatrakiem... trzeba kombinować, aby tego nie rozpaławiać...
Użytkownik nibiru edytował ten post 25 września 2013 - 20:58
#9
Napisano 25 września 2013 - 21:11
3.10.2011 - Milenka :*
Yamaha R6 2009 :)
* CYLINDER Athena Sport Pro
* GAźNIK Dell'Orto PHBG 21mm na ssanie ręczne ( POLERKA )
* WAł Top Racing High-Tech
* łOżYSKA SKF C4 METAL
* SIMMERINGi KOK-a
* LINKA ssania Stage6
* FILTR Malossi E5
* SPRZęGłO RMS Racing Pro
* śWIECA NKG BR9EIX IRIDIUM
* PASEK Polini Kevlar
* ROLKI 5.3g Polini
---- (: MID-RACE :) ----
#11
Napisano 16 grudnia 2013 - 21:05
Użytkownik Marcinnn dnia 16 grudnia 2013 - 18:45 napisał
Leci płyn, na pierwszy rzut oka z okolic rozrusznika, głównie na włączonym silniku.
#14
Napisano 12 czerwca 2016 - 14:19
Help
Jak wyciągnąć króciec wody z kartery bez rozbierania silnika?
Cieknie mi pompa i muszę ją wymienić, ale za nic nie chce mi wyjść do góry (silnik leży wario do dołu).
Gdy chwytam kombinerkami i kręcę, to jedynie obraca mi się o kilka kątów w prawo i lewo - w górę nic ;(