Jazda motocyklem w grupie, czy z grupą przyjaciół podczas weekendu, czy też podczas zorganizowanego rajdu różni się zasadniczo od jazdy indywidualnej. Każdy jeżdżący nabiera indywidualnych nawyków, jednak decydując się na wyjazd grupowy staje się częścią większego zespołu, odpowiada nie tylko za bezpieczeństwo swoje, lecz również kolegów, musi więc podporządkować się ustalonym regułom.
Poniżej przedstawiamy podstawowe zasady obowiązujące podczas zorganizowanych wypraw, jak również sygnały używane do porozumiewania się pomiędzy uczestnikami.
PRZYGOTOWANIA
- dzień przed wyjazdem każdy z uczestników powinien sprawdzić stan techniczny motocykla i wykonać niezbędne czynności serwisowe,
- sprawdzamy również strój, kask i ochraniacze, musimy być przygotowani na zmienne warunki pogodowe,
- zapoznajemy się z trasą (o ile została wcześniej ustalona), pakujemy nawigację/mapę, komórkę z numerami organizatorów i współuczestników, gotówkę i karty kredytowe, zapasowe kluczyki,
- w ustalonym miejscu stawiamy się punktualnie, wypoczęci i KONIECZNIE z pełnym zbiornikiem, przed wyjazdem warto również zadbać o wizytę w WC,
- podczas zbiórki należy przedyskutować obraną trasę, przewidywany czas podróży, planowane postoje oraz wskazać prowadzącego i zamykającego, co najmniej jeden z uczestników powinien zabrać kompletny zestaw narzędzi i zestaw naprawczy do opon;
FORMACJA
- formacja "na zakładkę" zostawia odpowiednią ilość miejsca pomiędzy uczestnikami pozwalając każdemu z uczestników odpowiednią ilość czasu i miejsca na wykonanie manewru w razie niebezpieczeństwa,
- jedziemy w odstępie 2 sekund za poprzednikiem po naszej części pasa (odpowiednio 1 sekundę za uczestnikiem po drugiej części)
- formacja "gęsiego" jest preferowana podczas pokonywania wąskich, krętych bądź o zniszczonej nawierzchni odcinków drogi, podczas ograniczonej widoczności jak również podczas włączania się do ruchu na autostradzie,
- unikamy szyku parami, wyjątek - podczas zatrzymywania się na skrzyżowaniu ze światłami;
BEZPIECZEńSTWO
- jedziemy NA MIARę SWOICH MOżLIWOśCI I UMIEJęTNOśCI!
- nie wyprzedzamy bez wyraźnego sygnału ze strony poprzednika, przy wyprzedzaniu używamy kierunkowskazu, i dbamy o zachowanie odpowiedniego odstępu,
- NIE WYPRZEDZAMY Z PRAWEJ strony oraz na zakrętach,
- nie wjeżdżamy na przeciwległy pas o ile nie wyprzedzamy,
- zmianę prędkości, np. przed wejściem w zakręt, sygnalizujemy światłem STOP,
- sprawdzamy lusterka - jeżeli uczestnik za nami zostaje z tyłu - zwalniamy, dając mu szansę "złapać" grupę,
- w wypadku zgubienia się - nie panikujemy, nie gonimy grupy przekraczając swoje możliwości,
- nieodpowiedzialne i niebezpieczne zachowanie któregoś z uczestników należy przedyskutować w konstruktywnej atmosferze;
CORNERMAN
Cornerman jest popularnym w UK systemem pozwalającym na utrzymanie w zorganizowanej grupie od kilku do kilkudziesięciu uczestników o różnych umiejętnościach, mającym na celu bezpieczny i jak najmniej stresujący przejazd:
- podczas pokonywania skrzyżowania, ronda lub jakiegokolwiek punktu wymagającego wskazania kierunku PROWADZąCY wskazuje innego uczestnika (CORNERMAN-a -z reguły jadącego za nim), który pozostaje w danym punkcie i kieruje pozostałych na właściwą trasę do momentu, aż zobaczy ZAMYKAJąCEGO,
- uczestnik jadący bezpośrednio przed ZAMYKAJąCYM powinien zasygnalizować CORNERMAN-owi, aby przygotował się do odjazdu,
- aby system "działał" konieczne jest, aby CORNERMAN pozostał we wskazanym punkcie do momentu, aż zobaczy ZAMYKAJąCEGO, nawet do kilkudziesięciu minut - w miarę jak grupa się rozciąga,
- nie każdy musi być CORNERMAN-em, wolniejsi uczestnicy powinni pozostać w środku grupy, jeżeli nie czujesz się na siłach po prostu nie jedź bezpośrednio za PROWADZąCYM,
- PROWADZąCY powinien utrzymywać stałe tempo jazdy, aby zawsze mieć za sobą kogoś do oznaczenia punktu
ARTYKUł W CAłOśCI POBRANY ZE STRONY: www.polishbikers.com